Club Historie

Bij de start in 1926 telt B.F.C. één seniorenelftal, dat wordt ingedeeld in de 4e Klasse B van de NHVB (Noordhollandse Voetbal Bond). De eerste competitiewedstrijd is gepland op 19 december 1926, maar door terreinafkeuringen moet dit heuglijke feit tot 21 januari 1927 worden uitgesteld. Deze eerste wedstrijd, een thuiswedstrijd tegen Schellingwoude II, levert een 3-4 nederlaag op. Het eerste kampioenschap wordt behaald in het seizoen 1927/1928.

In het de eerste jaren wordt er gespeeld op een weiland ten westen van de Leegwaterstraat (achter het voormalige gemeentehuis). Dit terrein wordt in de volksmond het koolland genoemd. Het terrein is eigendom van de gemeente Beemster. De huurder van dit land, de heer Kleiterp, verhuurt het terrein onder aan onze club. Tot 1937 zijn de uitbaters van het Heerenhuis zo vriendelijk om de stallen achter het Heerenhuis als kleedgelegenheid beschikbaar te stellen. De wasgelegenheid bestaat uit een paar bakken met (koud) water. In het seizoen 1935/1936 weet de club zowaar een batig saldo van f.67,67 op te bouwen. Van dit bedrag gaat f.65,-- op aan de bouw van een eigen kleedgelegenheid. In maart 1951 krijgt de club de beschikking over een nieuw kleedlokaal met stromend (koud) water. De gemeente Beemster heeft het kleedgebouw laten bouwen. De club krijgt wel met een hogere huur te maken.

In het voorjaar van 1962 verhuist de club naar het Tobias de Coeneplein. Het koolland dient als bouwterrein voor woningbouw (Hugo de Grootstraat en de Kerkhoflaan). De in 1951 gebouwde kleedgelegenheid verhuist mee naar het Tobias de Coeneveld. De verhuizing naar het Tobias de Coeneplein is in vele opzichten een hele verbetering. Zo komt er voor het eerst warm water uit de douches. Wat een luxe! Een heuse tribune geeft extra cachet aan dit knusse, met een brede bomen- en struikenhaag omzoomde complex.

De club start in 1965 met het ophalen van oud papier. Eén van de pioniers van het eerste uur is Willem den Hollander. Samen met enkele jeugdleden (o.a. Geert Heikens, Piet de Jong en René Bakker) haalt hij met een bakfiets oud papier op in Middenbeemster. De fa. Verhoeks haalt het vervolgens op om het bij het transportbedrijf aan de Middenweg op te slaan en vervolgens naar de oud papierhandel te vervoeren. Tot op de dag van vandaag wordt er maandelijks oud papier opgehaald door de vereniging.

Op 30 oktober 1965 zet de algemene ledenvergadering het licht op groen voor de bouw van een eigen clubgebouw (kantine). Secretaris Siem Doets is de grote animator. Op 6 mei 1966 verleent het gemeentebestuur van Beemster een bouwvergunning voor het bouwplan. Op 19 augustus 1966 vindt voor het eerst in de bestaansgeschiedenis een ledenvergadering in een eigen clubgebouw plaats.

In het seizoen 1973/1974 neemt de club één veld op het nieuwe complex aan de Insulindeweg in gebruik. De bouw van kleedgelegenheid loopt ernstige vertraging op door bezwaarschriften tegen de hiervoor noodzakelijke wijziging van het bestemmingsplan. Het seizoen 1974/1975 gaat van start met 3 velden! Het veld aan het Tobias de Coeneplein is het A-veld. De B- en C-velden liggen aan de Insulindeweg, waar inmiddels een kleedgelegenheid is verrezen. Tot op de dag van vandaag wordt er op dit complex gevoetbald en is het inmiddels uitgebreid met een eigen sporthal en een kunstgrasveld met verlichting.